Dag 2: Haast

18 juli 2022 - Peterhead, Verenigd Koninkrijk

Één ding weet ik wel, een verhaal schrijven voor op een boot in de overdekte observatieruimte heeft op mij hetzelfde effect als appen of lezen in een rijdende auto, door de zoeker van je camera kijken tijdens een walvissafari of je laten afschieten en in een vrije val omlaag laten komen in Six Flags: ik word dan misselijk en reisziek. Zo ook gisteren. Ik werd hoe langer hoe beroerder. Tot zo ver mijn Scheveningse zeebenen als halve schollekop.

Dus heeft Sabine in de hut als dicteermachine de rest van het verhaal ingetikt. Hierna zijn wij voor de traditionele 'de zon gaat onder achter de oranje reddingsbootjes' foto naar het buitendek gegaan. Wat een teleurstelling dat we niet de foto konden maken zoals ik 'm graag hebben wilde. Dit kwam omdat de zon niet achter de bootjes vandaan kwam. Wellicht is de zonsondergang vanaf het observatiedek dit keer een leuk alternatief.

Zo gingen we dus de nacht in. Sabine kiplekker en ik wat minder. Ik heb dus ook slecht geslapen vannacht, maximaal een uur of 3. Vanmorgen vroeg hebben we eerst twee thee gehaald. Daarna hebben we ontbeten. Natuurlijk zijn wij nog even op het observatiedek geweest. Er waren Jan van Genten, meeuwen en witsnuit dolfijnen, waarvan wij alleen het vinnetje hebben gezien. We weten dat het witsnuit dolfijnen zijn omdat er iemand van orcaweb.org ons het heeft verteld. Met een kleine vertraging kwamen we aan op New Castle. En met een wat grotere vertraging mochten wij naar ons parkeerdek. Daar stonden we zo ingebouwd dat we met onze tassen bijna niet bij de auto konden komen. Na een hoop geklungel met onze tassen boven ons hoofd is het toch gelukt. Nadat dek 3 en dek 4 waren geleegd mochten ook wij naar buiten. Daar konden wij aansluiten in de rij voor de douane. Om 10.15 uur mochten wij dan eindelijk het Verenigd Koninkrijk betreden.

20220717_074526 20220717_085254

Toen begon de spoedklus. Doorplanken tot Aberdeen. Één thee, een broodje ei, een halve cola, een 'Loch Nessie' (dat is een foto gemaakt uit het raampje van de rijdende auto, waar dan niet op staat wat je hebben wilde maar wel de auto, onscherpe bepanting of iets anders, door ons voor het eerst geproduceerd bij Loch Ness een aantal jaren geleden) en een plas later kwamen we om 15:20 uur aan bij Northlink in Aberdeen.

20220717_125754

Hier konden wij direct de boot op. We hebben een luxe kamer met een waterkoker, koffiezakjes, theezakjes, warme chocomelk, chocolaatjes, shortbread en twee kranten (één uit Orkney en één uit Shetland). We hebben ook de Magnus lounge gereserveerd. Dit houdt in dat we in lekkere stoelen kunnen zitten, frisdrank, koffie en thee kunnen pakken. Nadat we de spullen op de kamer hadden gezet en Vlek, Piep en Odie uit de tas hadden bevrijd zijn we het dek opgegaan. Hier hebben we even genoten van het weer, het was 21 graden maar wel bewolkt, en van het uitzicht over Aberdeen. Je moet er niet teveel van voorstellen, Sabine noemt het een grijze stad. Toch ben ik erg benieuwd naar deze stad en vooral naar alle kerken en andere oude gebouwen, die je vanaf het dek kunt zien.

20220717_105722 20220717_112815

Net hebben we genoten van een heerlijk twee gangen diner met een soep van zoete aardappel, kokosnoot en Chili vooraf en een Orkney burger als hoofdgerecht. Straks kunnen we nog een alcoholische versnapering naar keuze kiezen. Hopelijk slapen we vannacht een beetje beter. Als alles gaat zoals gepland moeten we morgenochtend om 7.00 uur van de boot af om daarna nog in de Magnus lounge te ontbijten. Daarna staat Lerwick op het programma. Eerst naar de vvv om te kijken welke boten wij alvast kunnen boeken en dan Lerwick in.

20220717_155357 20220717_155336