Schotland 2019, dag 8 - 10 augustus

10 augustus 2019 - Finstown, Verenigd Koninkrijk

Nadat we eindelijk lekker waren opgewarmd in het grote kingsize bed en toch redelijk hadden geslapen gingen we er met de wekker uit. We probeerden te douchen met zo'n douche apparaat die je in Schotland veel ziet, maar het water werd maar niet warm. Sabine had het nu al gehad dus kleedden we ons aan. Toen we de tanden hadden gepoetst, bedacht Sabine "waar is dit touwtje toch voor? " Dat was natuurlijk de elektriciteit voor het kastje in de douche, dus hup alle kleren uit en onder de douche gesprongen. Het water was "warmig".

Daarna werden we gebeld door Tina, zij had twee andere b&b's gevonden waar we eventueel na elkaar in zouden kunnen. Toch kregen we het advies, mocht het goed voelen, om te blijven. We zouden na het ontbijt even terugbellen. Al weer wat beter gemutst gingen we naar beneden voor het ontbijt. Daar hebben we overlegd en zijn tot de conclusie gekomen dat we blijven. Na de worstjes en de eieren gingen we op weg naar Kirkwall voor het agricultural festival.

20190810_140100

Gelukkig hadden we onze bergschoenen aan, maar volgende keer kunnen we beter onze kaplaarzen aan doen. We zaten bijna tot onze oksels in de modder. Er was van alles te zien: koeien, geiten, stieren, paarden, turnen op paarden, de Jarl Squat, drums and pipers, lokale producten op de markt en grote landbouwmachines.

20190810_122751

We vielen van de ene verbazing in de andere. Alle dieren werden gekeurd voor een wedstrijd en geloof het of niet, wij hebben 1,5 uur naar de grote finale van de paarden gekeken. Niet omdat we dit zo ongelooflijk interessant vinden, maar we wilden graag de Jarl Squat (vikingen) uit Shetland  zien en zij waren ruim 1,5 uur te laat vanwege die paarden. En daarvoor kregen de stieren ook nog een prijs. Geen idee waar ze op beoordeeld worden maar ze zien er wel leuk uit. Sabine zag een man met zijn hand in de poep en was verbaasd dat hij zijn hand niet schoon maakte.Toen de vikingen eenmaal kwamen met de band waren ze maar 3 minuutjes op het veld

20190810_145715

. Sabine had de meest mooie reactie, helaas was mijn filmpje niet opgenomen. Take 3 is gelukt, maar dit was tijdens het eten bij Helgi's. (Zie de video's). Na de vikingen zijn we naar The Bishops Palace en The Earl's Palace gelopen en hebben deze bezichtigd.

20190810_152438

We hebben ook gelijk de St Magnus Cathedral meegepakt.

20190810_16044920190810_161546

Daarna geld gepind bij de Bank of Scotland (ze hebben hier echt heel mooie briefjes)

20190810_213406

en doorgelopen richting haven om te eten bij Helgi's. Na een heerlijk maal zijn we naar de Tesco en hebben we onze moeders gebeld        (en gelijk pa en Frank). De dochters namen niet op, maar Renate hebben we nog wel aan de lijn gehad.

In de Tesco nog een leuk gesprek gehad met de Poolse kassière (de Tesco is gewoon van 6:00 uur tot 00:00 uur open. Te bizar voor woorden). Hierna 20 minuten terug naar de auto gelopen (deze stond nog helemaal alleen, iedereen was al weg

20190810_193746

)  en naar de b&b gereden. Alle spullen omhoog gebracht waar we in een verrassend mooie kamer terecht zijn gekomen.

Morgen maken we een rondje Historisch Schotland. We gaan naar Skara Brea, Broch of Gurness, Brough of Birsay en Maeshowe. We zijn benieuwd.

Bijzonder: we hebben Schots briefgeld dat niet in Engeland uit gegeven kan worden, maar bij de 10 pond briefjes hebben we zowel geld van de Bank of Scotland als van Clydesdale Bank.

4245791-s.jpg?1565469464

Toch eens uitzoeken hoe dat zit.

IMG-20190810-WA0005

20190810_184015

We hebben vanmorgen de mist zien optrekken en vanmiddag de mist weer zien komen. Dit levert mooie plaatjes op:

20190810_19401620190810_19352820190810_194242

1. Anja:
    10 augustus 2019
    Mooie kamer? Lekker uitrusten nu. Zo te lezen morgen weer een lekker vermoeiende dag!
    Trust.