Schotland 2019, dag 6 - 8 augustus

8 augustus 2019 - Brae, Verenigd Koninkrijk

Na vanmorgen eerst nog wat onderbroekjes en twee paar sokken te hebben witwassen, begonnen we rond 10 uur met onze rit op weg richting  Esha Ness. Vandaag stond Northmavine op de planning. We zouden eerst rijden naar de vuurtoren en daar zou veel te zien zijn. Je kon er lekker wandelen, 'a flat walk' was ons beloofd. De weg bestond vandaag voornamelijk uit Single track roads.  Boven bij de vuurtoren waren een aantal meertjes die gepositioneerd leken te zijn op het terrein van een golfbaan. Zo groen en mooi gemaaid was het. We dachten heel even dat dag qua weer hetzelfde zou worden als gisteren, maar gelukkig bleek hier niets van waar te zijn. De zon brak door, er was  veel te zien en we konden mooie foto's maken.

20190808_113459

We kwamen weer roodkeelduikers tegen, Jan-van-Genten, stormvogels,  jagers,  meeuwen, oeverpiepers, tapuiten, de merel, de bonte kraai en de huismus.

Na een wandeling waarbij ik natuurlijk weer in de diaree van een schaap stond, gingen we naar stennes.  Daar is een prachtige rots met doorkijk. Hiervoor  moesten we over iemands strandje, door het weiland en over de schapenschijt.  Alles voor een mooie foto.

IMG-20190808-WA0016

Vervolgens  gingen  we door naar Braewick.  Daar  wilden we lunchen. Helaas voor ons was er een bus excursie en waren alle tafels gereserveerd.  Naar niet getreurd , we hebben heerlijk buiten panini ( kip sweet Chili) in de zon gegeten en daarbij een lekker blikje Irn Bru gedronken.

IMG-20190808-WA0017

Daarna gingen we naar Hillswick. Daar zijn veel otters en er is een otter-zeehonden opvang. Ze hadden 2 otters, maar die laten ze zo min mogelijk met mensen in contact komen  en ze hadden 3 jonge harbour seals. Deze waren door onduidelijke redenen verlaten door hun moeder. Ze waren daar vanaf hun 3e dag en zijn  nu 7 weken.

20190808_135945

Hierna hebben we lekker een theetje gedronken op een prachtig privé strandje om daarna door te rijden naar Heylor, wat ligt aan Ronas Voe (een zee arm) . Hier konden we niet echt  wandelen en dus besloten we naar Isbister te gaan. Bovenste puntje, einde van de weg naar North Roe. Hier was niets te zien en konden we helaas niet verder, terwijl er op de kaart nog een viewingpoint,  lighthouse e.d. stond. Wel zagen we bij iemand een vliegtuig in de tuin. Voor de vleugels is ie denk ik nog aan het sparen.

IMG-20190808-WA0020

Achteraf hadden we naar Sandvoe moeten gaan, maar ja, dat wisten we niet en de weg zag er net zo triest uit als deze weg. Dus zijn we naar Ollaberry gereden voor een mooie foto van het uitzicht op het eiland Yell.

Daarna zijn we richting wigwam gereden, waar we lekker hebben gegeten en de tassen vast hebben klaar gemaakt voor de reis van morgen. Eerst moesten er nog wat onderbroeken worden geföhnd, want het droogt niet echt snel in een wigwam.

IMG-20190808-WA0021

Alles wat morgen nog klam is kan nog drogen op de hoedenplank. Zometeen wandelen we hier naar het water. Wie weet zien we nog dieren. Ook gaan we nog even bepalen wat we echt nog willen zien hier op Shetland. Morgen om 17:30 uur lokale tijd varen wij namelijk naar Orkney en ligt het Shetland avontuur weer achter ons.

20190808_115048