Schotland 2019, dag 3 - 5 augustus

5 augustus 2019 - Brae, Verenigd Koninkrijk

Vanmorgen ging de wekker om 6 uur. Niet dat we die nodig hadden want ik scheen om kwart over 5 al wakker te zijn. Sabine zei:" De wekker gaat over 10 minuten ", dus ik dacht ik spring gauw onder de douche.  Er bleek nog slaap in haar ogen te zitten. Ze vroeg zich af waarom de wekker maar niet afging. Tegen zessen stonden we op het dek om te genieten van het uitzicht en de Solans, ook wel gannet of  Jan van Gent, en om half zeven konden we aan een heerlijk ontbijt. Om half acht legde het schip aan. Daarna de auto van de boot af gereden en toen nog terug voor een thee en een cappuccino. Tegen negen uur gingen we van boord. Eerst even de haven in. Daar zagen we een vogeltje. Eentje die ik nog niet had gezien. Sabine dacht aan een mus, maar dat was het echt niet.  Dus ik snel de camera uit de tas gepakt, maar toen ik deze had was onze vriend alweer gevlogen. Daar na zijn we Lerwick ingegaan.  Een vriendelijke man praatte honderd uit  en wees ons allerlei plekken. Ik had gevraagd waar het stadhuis was en de VVV. Hij liep vrolijk  met ons mee.

IMG-20190805-WA0010

Daarna zijn we naar de VVV gegaan. We komen echt tijd tekort als we alles willen bezichtigen. Vervolgens zijn we via de winkelstraat en Ford Charlotte bij het Stadhuis terecht gekomen. Dit stadhuis staat bekend om zijn glas-in-lood ramen..wij vonden een heel klein glas-in-lood raampje van Scheveningen. Op een plek waar wij eigenlijk niet hadden mogen komen.

20190805_184300

We hebben nog heerlijk thee gedronken op een strandje en daar hebben we zeehonden gezien en zee alken. Morgen gaan we als het goed is met een bootje om Noss heen. Vogels spotten.  Met een beetje mazzel zien we nog een enkele Tammie Norie (Shetlands voor Puffin/ Papegaaiduiker). Deze vertrekken hier begin augustus, even duimen dus. Toen naar het museum. Het is nu botenweek, dus dat is boffen.

In het museum kwamen we erachter dat we een Twine gezien hadden,  een frater.  Hier hebben we ook   héérlijk geluncht. Ze hebben daar een drankje dat Dutch White heet. Het is koffie, of moet ik zeggen een latte met nog meer melk dan latte.  Ik heb het even nagevraagd. Of ze helemaal begrepen dat iemand uit Nederland niet  weet wat een Dutch White is weet ik niet.

Daarna terug naar de auto en  via Clickimin Broch naar de Tesco en vervolgens door naar de Wigwam. Het is een erg knus huisje. Nu regent het, maar de hele dag is het verder droog geweest.  Dus we mogen niet klagen (We hadden een weersvoorspelling van alleen maar regen gekregen bij de weatherforcast.uk)

Net heerlijke Indiase chicken korma en chicken masala gegeten.

Nu ontspannen en vroeg plat. Het was een lange dag en morgen hebben we er net zo eentje voor de boeg.

Helaas...We krijgen net mail over de boottocht naar Noss.  Vanwege het weer gaat deze niet door. als ik zo de weersvoorspelling bekijk lijkt de wind alleen maar toe te nemen.  We hebben tot uiterlijk de tocht van 9:45 uur op vrijdag de 9e. die avond vertrekken we naar Orkney