Schotland 2019, dag 2 - 4 augustus

4 augustus 2019 - Aberdeen, Verenigd Koninkrijk

Na een slechte nacht zijn we vanmorgen om half zeven opgestaan.  Om tien voor half acht gingen we aan het lopend buffet en om kwart voor 10 Nederlandse tijd kwamen we aan in de haven van Newcastle-up-on-tyne. Iedereen moest naar het parkeerdek, alwaar we om 10 over 10, dus eigenlijk 10 over 9, wachtten om de boot te mogen verlaten. Na de douanecontrole (zat er toch niet nog iemand op de achterbank?) kon de reis beginnen. Aan de linkerkant wel te verstaan. We reden richting Edinburg via de A1 en probeerden te stoppen bij Queensferry voor het prachtige uitzicht op de 3 bruggen. In Highstreet was het een drukte van jewelste en parkeren lukte niet. Na 3 foto's hebben we  een stop bij de supermarkt gemaakt. Even ergens een sanitaire stop, geld halen, een theetje drinken en natuurlijk een broodje ei. Vervolgens verder. Sabine voelde een enorme tijdsdruk voor de  ferry naar Shetland dus geen extra stops. Bij deze ferry, de HRossy konden we direct aan boord. Tijd om het schip op de foto te zetten was er niet. De auto staat op het benedendek wat inhoudt dat we morgen als laatste de auto van de boot af kunnen rijden nadat we deze eerst hebben gekeerd en weer omhoog rijden. We hebben nog even heerlijk op het dek in de zon gezeten en bij het uitvaren zaten we in de Magnuslounge voor een overheerlijk 3-gangen menu. Alles in de lounge aan koffie/thee/water en frisdrank kunnen we ze pakken. We hebben ook nog bonnen  voor alcoholische versnaperingen, dus op dit moment zitten we aan de bacardi cola. Tijdens de rit naar Aberdeen werden we gewaarschuwd voor code geel, hevige regenval en  flinke oonweersbuien,  in heel Schotland.  Gelukkig hebben we volgens de weerkaart mazzel, hier is het noodweer niet. Door de purser werden we om deze naïviteit al lekker uitgelachen :  in dit gedeelte van Schotland kun je wel 4 seizoenen in een uur hebben. De weersvoorspelling voor Shetland is nu nog af en toe regen en een graat of 16. Daarna loopt het op naar de 18. We gaan het zien. Zoals een Shetlandse  spreuk zegt: Bevalt het weer je niet, wacht dan 5 minuten.