Schotland 2019, dag 10 - 12 augustus

12 augustus 2019 - Finstown, Verenigd Koninkrijk

Onder het genot van een baco en een gezellig muziekje op Spotify  sluiten we de dag bijna af met het schrijven van onze avonturen van vandaag. De telefoon lijkt het na wat noodgrepen, veel geduld en geluk weer te doen. Duimen maar.

Vanmorgen om half negen zaten we aan ons "continental breakfast". Met z'n vieren. Een gezellig Frans mannensetje zat tegenover óns.  Na het ontbijt hebben we ons klaar gemaakt voor onze wandeling bij Birsay.  Nog in de auto smeerden we onszelf  al  in met deet; wat een geprik van die ienimini kleine mugjes. Er stond vandaag geen wind, de zon scheen en alles oogde veel vriendelijker dan gisteren op dezelfde plek bij Birsay.

20190812_121000

Na vijf kwartier lopen  stonden we weer bij de auto waar ik woorden kreeg met Engelsen in een busje.  Ik ben gewend om zuinig te zijn op andermans spullen,  maar ik hoorde toch echt de tas eental keer tegen de auto gaan. Hier zei ik iets van waarop zij reageerden dat ze in wilden stappen. Ik zei dus heel netjes dat die mevrouw  haar tas steeds tegen de auto aansloeg.  Hierop antwoorden de 3 Engelsen in koor: " I don't understand " waarop Sabine en ik koor zeiden:"Zou ik ook zeggen! ". Ik weet heus wel dat ik geen Oxford  of Cambridge Engels spreek, maar ik hoor van genoeg Engelsen en Schotten  dat mijn 'houtje-touwtje Engels' goed te volgen is.

Hierna zijn we naar Marwick gereden, waar een RSPB zit, een vogelspotplek van de Royal Society for the Protection of Birds. Ik bedacht me dat we een jaar en een maand getrouwd zijn,  een goede reden om Sabine eens uitgebreid te feliciteren. Ze was zo blij en verrast. Maar net komen we er samen achter dat het gisteren was.

Bij Marwick zijn we omhoog gelopen, de berg op waar de Head of Marwick staat. Iets lager op de berg hebben we daarna nog een poos zitten  kijken  naar de verschillende soorten meeuwen en  Jan-van-Genten. Je kunt hier ook walvissen spotten. Helaas waren ze met vakantie.

20190812_133846

Vervolgens zijn we weer in de auto gesprongen en naar Kirkwall gereden. Jammer genoeg voor ons hadden ze net twee cruiseschepen laten luchten en was het een drukte van jewelste.  Kirkwall is een leuk stadje, maar wij kunnen ons er echt niet een dag vermaken. Met het boodschappen doen in de Tesco ben je nog langer bezig dan met het hobbelen door Main street. Na een Irn Bru op een bankje voor de kathedraal, zijn we nog een stukje door gehobbeld, om te eindigen bij Lucano (de Italiaan). Hier  hebben we gedineerd en daarna zijn we terug gegaan naar de auto. Orkney lijkt veel kleiner dan Shetland  en de afstanden die je hier rijdt zijn ook niet echt noemenswaardig. Wel zijn er hier veel single track roads. Omdat ik met al die kleine afstanden steeds heb gereden, heeft Sabine ons naar huis gereden. Het is wel zo leuk als zij ook kan zeggen dat ze op Orkney heeft gereden.  Vlak bij ons B&B is ook een RSPB. Dus Sabine reed nog even door. Om hier te komen moet je over het erf van een boer. Daarna stopt de weg. Een rare gewaarwording. Daarna zijn we terug gegaan naar de B&B. Ik vond Claire de afgelopen dagen 's middags wat vreemd en Sabine vond het 's middags steeds naar alcohol ruiken.  Nou, 1+1=2. Best sneu. Als het goed is liggen er wel 4 koelelementen morgen bevroren op ons te wachten. Als ze tenminste de vriezer hebben gevonden. Voor de zekerheid toch maar even de wekker gezet. Vanavond hebben we de meeste spullen al gepakt en in de auto gestopt . Morgen nog maar een tas of vier. Natuurlijk met Vlek, Piep en Odie . Ook de toilettas,  camera,'s en de rugzakken moeten nog. Laatste nacht hier op Orkney. Morgenmiddag om 5 uur vertrekt onze ferry naar Gillsbay en dan naar Harrow Cottage  in Mey  Thurso. Wij krijgen het huisje met het mooiste uitzicht. Voor die tijd nog even boodschappen halen bij de Tesco in Kirkwall, langs Banks Head,  Scapa  Flow, en wie weet nog lopen bij Saint Margareths hope.

1. Anja:
    13 augustus 2019
    Blijft een geweldig avontuur! Heerlijk om te lezen!