Dag 17: Souvenirtjesjacht

1 augustus 2022 - Kirkwall, Verenigd Koninkrijk

Vandaag beginnen we vast met het verhaal aangezien wij als vierde in de rij stonden voor de boot, maar waarschijnlijk als één van de laatsten naar binnen mogen. De dag begon al vroeg. We waren natuurlijk voor de wekker wakker en de wekker ging om 7.30 uur. Toen moesten we er echt uit voor de laatste dag. Dus wij snel douchen, alle tassen ingepakt en naar beneden gebracht, ontbeten, met de buurvrouw gekletst, tassen in de auto gezet, nog een theetje, de reis voor vandaag ingetikt, het berichtje van Christine beantwoord en toen werden de plannen toch weer iets omgegooid. Ze berichtte dat als we koffie zouden zetten, we nog even een bakkie samen zouden doen. Nu hebben ze helemaal geen koffiezetapparaat en dus hebben we het theewater opgezet om vervolgens definitief afscheid te nemen van de buren, Janis en Edward. Terwijl we stonden te kletsen kwamen Tommy en Christine al aan. (Inmiddels zijn we de boot opgereden en uitgevaren). Met Tommy en Christine hebben we nog wat gedronken en ondertussen heel veel gekletst. Ze gaven aan dat je bij het bordje THRS omhoog zou kunnen (dat is in de buurt van Levenwick) en dat we dan bovenop de berg een prachtig uitzicht zouden hebben. Dat klonk ons als muziek in de oren. Dus hebben wij ons reisschema van vandaag omgegooid. Om 11.00 ur vertrokken we dan echt. Uitgezwaaid door Tommy en Christine én Janis en Edward. Op naar Spiggie Beach.

20220801_084954 20220801_111730

Janis had verteld dat vlakbij Spiggie Beach een huisje stond, nu zonder dak, dat ook gebruikt was in de serie Shetland. Spiggie Beach kennen wij ook uit de serie Shetland. Toen we vlakbij spiggie Beach waren gaf Truus aan dat we links af moesten voor het strand. Het zag er wel uit als een slechte weg, maar ik dacht, overmoedig geworden door alle single track roads die we tot nu toe hebben gezien, dat dit geen probleem zou moeten zijn. Bijna aan het eind leek het erop dat we zo het strand op zouden rijden! Maar ja, dat kan mijn autootje niet aan. Dus is Sabine even uitgestapt. Het bleek gezichtsbedrog, want we hadden zeker nog 2 meter om de auto neer te zetten. Dat hebben we dan ook maar gedaan. Spiggie Beach is een prachtig mooi wit strandje. Hier konden we natuurlijk niet blijven, want we wilde nog naar de THRS en Levenwick Beach. De THRS is op Truus niet te vinden. Dus we zouden kijken wat we eerder tegen zouden komen. Dat bleek de THRS te zijn. Ook deze weg zat vol kuilen en ging zo omhoog dat mijn hoogtevrees bijna weer parten ging spelen. Boven aangekomen zagen we nog een auto. Daar ben ik heen gereden en heb ik de auto neergezet. Het uitzicht is fenomenaal. Een prachtig uitzicht op St Ninian's Isle, Quendale, Hillwell, Sumburgh en ook nog andere eilanden. Na hier wat foto's gemaakt te hebben en, bij gebrek aan een toilet, nog wat dna achtergelaten te hebben, gingen we weer omlaag om daar weer in te voegen op de B970.

20220801_114020 20220801_114402 20220801_114113

Het was ondertussen al 11.50 uur en we hadden gereserveerd om 12.30 uur bij The Dowry. Vandaar dat we Levenwick Beach maar even hebben laten schieten.

In Lerwick aangekomen hebben we eerst nog wat kaarten gekocht, en alweer had het postkantoor geen postzegels voor het buitenland. Deze kaarten konden we mooi schrijven tijdens de lunch. Na een heerlijke lunch zijn we de laatste souvinirtjes gaan halen. Zelfs voor de jongste telg(en) hebben we iets kunnen vinden. Het zijn niet de prachtig gebreide wantjes van shetlands schapenwol geworden, maar wel iets anders leuks. Ook hebben we nog even het meisje van de VVV figuurlijk de ogen uitgestoken met onze orka. Ze had hem zelfs gezien op de facebooksite. Hier hebben we gelijk 5 internationale zegels kunnen kopen. Ze gaan per vijf, dus tien was een beetje overdreven. Die laatste paar hebben we bij de Shetland Bookstore gekocht, wat trouwens best een prachtige bookstore is. Het staat bekend als de beste boekenwinkel, maar volgens mij is er ook geen andere op het eiland.

20220801_124235

Hierna moesten we nog even naar de wijnshop. Ik wilde voor mezelf toch wat Shetlandse biertjes meenemen en de supermarkt bij ons had er gister nog maar drie van de vijf. Wat blijkt, er schijnen zes verschillende biertjes te zijn. Dus hebben we het zetje aangevuld tot zes.

Op naar de auto voor de laatste souvenirtjes. Natuurlijk hadden we daar een geweldige actie om daar nog even alle biertjes te controleren. Hiervoor moesten we onderin de boodschappentassen zijn, waar natuurlijk weer van alles bovenop lag. Nu was ik sowieso al niet tevreden met de indeling van de auto, maar nu was het helemaal een zooitje. Toen de klep eenmaal weer dicht kon, zonder dat de hoedenplank omhoog stond zijn we naar de Tesco gereden, voor de laatste souvenirtjes. Hier stond ook een brievenbus om de kaarten te postten.

Het was zulk mooi weer dat we tegenover de Tesco nog even een theetje hebben gedronken, met uitzicht op de Knab. Helaas geen orka's hier vandaag. Ook geen zeehonden, dus het aas was ook niet aanwezig. En dan zit je toch op hete kolen. We hebben alle tijd van de wereld, maar zo voelt het niet. We pakten alles in en zijn naar de haven gereden. Waar we natuurlijk veel te vroeg aankwamen. Als vierde stonden we in de rij, maar we mochten niet als vierde de boot op. Wel gingen we als eerste naar het benedendek. Waar we nu niet zo dicht op de wand staan, omdat ik anders niet uit de auto kon komen vanwege een paal. Met onze boottas en camera's mochten we naar hut 403. Nadat we Vlek, Piep en Odie hadden geïnstalleerd, zijn we natuurlijk het dek op gegaan. (Klik hier voor een filmpje van het uitzicht). Ook hier geen orka's, geen zeehonden ook. Op het dek zagen we een aantal bekenden van de Mousa Boat. Na een geanimeerd gesprek besloten we te gaan dineren, in de Magnus lounge. Fish and Chips dit keer en voor de verandering niet een voorgerecht, maar een toetje. Ik had een heerlijke Puffin Tawny Ale van de Orkney Brouwerij bij het eten.

20220801_151808 20220801_155347 20220801_155918 20220801_173229 20220801_190809

Na het eten speelde we een spelletje regenwormen. Sabine stond op winnen, maar naar de miniatuur steentjes kijken van een reiseditie op een bewegend schip is toch niet helemaal goed voor mij. Dus hebben we alles ingepakt en zijn we even op het achterdek gaan zitten. We zagen Sumburgh Head en Quendale aan ons voorbij trekken, we voerden letterlijk van ze vandaan. Shetland achter ons latend bedacht ik mij dat we echt geen alcoholische drankjes meer zouden drinken. Ik in ieder geval niet en Sabine wilde sowieso geen alcoholische drankjes, dit betekende dat we nog drie vouchers over hadden. Laten we nou net drie mensen hebben zien zitten op het dek. Dus ik loop naar die jongen toe en vraag hem of hij misschien zin heeft in een alcoholisch drankje. Hij keek me verbaasd aan en vroeg of ik bedoelde of hij een alcoholisch drankje wilde krijgen. "Natuurlijk", zei ik. Hij wilde wel maar twijfelde tot ik mijn drie vouchers uit mijn zak haalde en zei dat ik dacht dat ze wel met z'n drieën een drankje zouden willen drinken. Hij wilde eigenlijk dat we meedronken, want hij voelde zich schuldig. Het mmeedrinken leek mij een heel gezellig idee, maar Sabine is meer op zichzelf en het turen naar die kaartjes van regenwormen had mij ook geen goed gedaan. Toen heb ik maar uitgelegd dat de bonnen anders weggegooid zouden worden, dat ik gratis drinken kon pakken uit de Magnus Lounge en dat ik het leuk zou vinden als zij zouden genieten. Natuurlijk heb ik me even voorgesteld, dat deden zij ook. Ramandeep, Rachael en Sarathy zouden zeker wat gaan drinken. Hierna zijn Sabine en ik maar even naar de hut gegaan aangezien ik door mijn zeemansbenen leek te zijn gezakt. We gingen even op bed liggen en ik trok wel wat bij. Hierna gingen we nog een theetje doen en zag ik onze drie nieuwe vrienden bij de bar. Ze bleken in Lerwick in het ziekenhuis te hebben gewerkt. Racheal moest naar Kirkwall en Ramandeep en Sarahty gingen naar Aberdeen.

Het theetje viel toch ook niet zo lekker en we zijn met kleren en al aan op bed gaan liggen. Toen we wakker werden (ik geloof niet dat ik heel veel heb geslapen) waren we nog niet bij Orkney aangekomen. Dus hebben we ons in de pyjama's gehesen en zijn we naar bed gegaan.

We hebben goed nieuws en we hebben slecht nieuws. Het goede nieuws is dat we een prachtige laatste dag hebben gehad, met volop zon. Het is ons zelfs gelukt om te accepteren dat Shetland echt voorbij is. Het slechte nieuws is dat volgens het weerbericht we in Pilochry en Blair Atholl regen krijgen. Voor morgen hebben we al een hele route uitgestippeld. We komen namelijk om 7.00 uur in Aberdeen en kunnen pas vanaf 16.00 uur in ons volgende huisje. Het is iets meer dan twee uur rijden naar ons huisje, dus we hebben nog wel wat tijd te vullen. Vandaar dat we een hele mooie route, dwars door de CairnGorms hebben gepland met stops bij Muir of Dennit nature reserve, Ballatar trainstation voor een heerlijke lunch, Balmoro Castle, en mocht er tijd over zijn hebben we nog twee stops ingepland.