Tuinsafari: dag 2

26 juli 2020 - Zoetermeer, Nederland

Vanmorgen zijn we iets later opgestaan, omdat het zondag is. Natuurlijk moesten we er gelijk aan denken dat we anders nu de boot waren afgereden, maar die gedachte hebben we gauw laten varen. Tijdens het ontbijt maakte wij een lijstje met klusjes die nog moesten. Dit bleek nog een flinke lijst te zijn. We hebben er voor vandaag vier uitgekozen, aangezien we ook nog de voorbereidingen van de BBQ moesten doen.

Na het ontbijt zijn we begonnen met één van de belangrijkste klussen welke er al een tijdje lag; het naambordje ophangen. Zo, nu kan iedereen weer door de voordeur, aangezien deze nu goed te vinden is. Nadat dit was gelukt ben ik  begonnen met het bijwerken van de verf op plekken waar het nodig was. Ik had toen al het water uit de emmers van de Papavers laten stromen en wist dat ze  echt vandaag de aarde in moesten. Dus Sabine nam het ontgroenen van de bode in de achtertuin op zich. Ondertussen bij buurvrouw Hannie even een groene bak geleend en vol goede moed begonnen. Bijzonder vandaag was dat we tijdens het ontbijt al werden geroepen door de buizerds boven ons huis. Dat beloofde een goede dag te worden.

Terwijl Sabine de bodembedekkers met wortel en al uit de grond probeerde te halen en ik een poging deed de papavers over te zetten in de bakken, kwamen wij vele dieren tegen. Zo kwam er een kleine pad langs, hebben we veel verschillende slakken, een groene rups, een paar mooie pieren, spinnen (niet de favoriete van Sabine), een zwart beestje met vele lange poten, lieveheersbeestjes, bijen, een kleine sprinkhaan en vlinders gezien. Dat werd een prachtige tuinsafari. Nadat ik de planten in de tuin had gezet, begon ik vast de stokjes te rijgen en Sabine ging nog even door. Ook werd de tuin klaar gezet.

Renate en Rowan kwamen als eerste met onze stoelen en de tafel. Renate vond het naambordje prachtig hangen. Daarna kwam Sarah (Mike kwam later) en het eerste wat zij zei was dat het bordje mooi hing. Herman, de BBQ, had ik om een uur of 16.00 uur al aangezet, zodat wij een uur later konden beginnen op een hete Herman. Gelukkig stond de wind naar het huis zodat niet alleen wij, maar ook de buren, lekker uitgerookt werden. Na de kipspiesjes, speklapjes, gevulde kastanje champignons, worstjes en garnalen zaten we behoorlijk vol. Ook hadden wij nog witlofsalade, aardappelsalade en brood met smeersels. We zijn geëindigd met een lekker ijsje (we hebben genoeg plek in de schuur). Tijdens ons eten werd onze tuinsafari afgesloten met een enorme knaller: een hele grote sprinkhaan boven op ons raamkozijn ter hoogte van de slaapkamer. Na een tijdje hoorde Renate iets vallen, dat bleek de enorme sprinkhaan te zijn. Na een grondige inspectie en een fotoshoot is het dier weer teruggezet in de tuin. Het was reuze gezellig. Naderhand hebben de drie dames nog even hun creativiteit gedeeld om vervolgens weer hun eigen pad te gaan bewandelen. Omdat wij inmiddels wandelende BBQ stokjes waren geworden, zijn we na het opruimen eerst maar eens even gaan douchen. Ook hebben we direct de kleding in de was gegooid. We kunnen terugkijken op een geslaagde dag. De vier klussen voor vandaag zijn geklaard en morgen kiezen we weer een aantal andere klusjes.