Trektocht: dag 22

11 augustus 2021 - Aakirkeby, Denemarken

Vanmorgen vroeg werden we even voor half zeven wakker. Na de gebruikelijk ochtendplas zijn we natuurlijk weer terug het bed ingedoken. Omdat het de hele vakantie nog maar één keer gelukt was om te lezen, dacht ik mijn boek maar even pakken. Niet dat ik niet moe was, maar ja, je moet soms keuzes maken in het leven. Om half tien gingen we eruit zodat we toch nog wat van deze dag konden maken. Terwijl Sabine bezig was met het ontbijt, gooide ik alvast wat spullen in de auto die mee moesten om vervolgens even naar de tent te kijken hoe nat deze was, want vanmorgen had het nog flink geregend. Nou die tent was nat. Terwijl ik naar de tent keek kwam de aardige dame van de camping naar me toe met een sleutel. Ze zei: “Hier zijn de sleutels van hut twee.” Dat was aardig en zeg maar ook redelijk onverwacht. Ik keek haar wat verbaasd aan en zei: “Maar dat is toch morgen?” Hierop reageerde de vrouw een beetje verward en zei: “Oh ja, ik heb ook veel te veel gewerkt.”

Vervolgens hebben we lekker ontbeten. Tijdens het ontbijt begon Sabine te raaskallen dat die slak aan de buitenkant van de tent, daar ook zeker moest blijven. Afgelopen maandagavond was ons eerste nieuwe huisdier hier namelijk een naaktslak in de tent (gevolgd door een aantal sprinkhanen en natuurlijke zijn we nog steeds in het bezit van onze grote variatie aan spinnen die dan weer te pas en te onpas ineens op je zitten). Het bleek een geen slak maar een slang. De gasslang om precies te zijn. Daarna hebben we afgewassen en hierna zijn we in de auto gesprongen. Vandaag zouden we naar Svaneke gaan. Wat we daarna zouden doen zouden we nog wel zien. In Svaneke aangekomen reden we naar de parkeerplaats die we hadden uitgezocht in Google maps. Deze parkeerplaats bleek echter helemaal vol en dat al om half elf. Nu had ik er nog één gezien en deze hadden we weer aangeklikt in de Google maps. Truus bracht ons nu langs het haventje richting het andere parkeerterrein. Ondertussen zag ik nog een parkeerterrein en daar waren zeker drie vrije plekken, maar wij konden niet langs een vrachtwagen die bleef staan dus tegen de tijd dat we daar aankwamen waren alle plekjes bezet. Svaneke is dan ook een geliefd dorp onder toeristen. Vervolgens zijn we doorgereden naar het parkeerterreintje welke ik dacht gezien te hebben op Google maps. Het bleek iets heel kleins, maar we stonden daar prima. Het was maar een klein stukje lopen naar het stadje. Svaneke is dus erg toeristisch en je loopt ook met best wel behoorlijk wat mensen tussen veel kunst winkeltjes en tweedehands zaakjes. Hier hebben we natuurlijk ook even de kerk bezocht.

20210811_11333920210811_11351620210811_11362720210811_12151920210811_11240020210811_11224120210811_124322

Op het marktpleintje werd gespeeld door een aantal mannen. (Klik hier voor een kleine impressie) Na nog even bij de winkel van Lakrids by Bulöw geweest te zijn hebben we nog even gebruik hebben gemaakt van het openbaar toilet, welke dit keer erg lastig te vinden was. Hierna zijn wij teruggelopen naar de auto.

20210811_12135620210811_123806

We hadden bedacht om naar Gudhjem te gaan. Omdat ik best wel een behoorlijke hoofdpijn had ontwikkeld bracht Sabine ons in de witte (wittige, vanwege al het vuil en de alle dode insecten) naar Gudhjem. Ik had al een P ingesteld in de maps en Truus zou ons er wel even naartoe brengen. Dat deed ze dan ook netjes. Onderweg zijn we een aantal van de campings tegengekomen die we hadden opgezocht voor Bornholm, maar als ik eerlijk moet zijn zou ik toch weer voor deze kiezen.

20210811_130801

Op de P aangekomen, net buiten het centrum, stond er een groot bord met een plattegrond van het dorp. Daarvoor zat een bakje met een deksel waar je je eigen plattegrondje uit kon halen. Dit principe hebben we vaker gezien in Denemarken en is echt heel mooi en minstens zo handig. Net als alle toiletten die overal zijn. Dus niet alleen van die urinoirs voor mannen. Alleen in Kopenhagen heb ik een 'pissoir' gezien.  Nee, hier heeft echt elk dorp wel een openbare toilet die gewoon netjes wordt schoongehouden en ook de gebruikers doen hun best deze schoon te houden (behalve dan in wel heel erg toeristische dorpen). Dit zou ook in Nederland een verademing zijn (volgens mij iets waar al jaren voor gestreden wordt, vooral door vrouwen die procentueel gezien vaker moeten maar waar in verhouding veel minder openbare toiletten voor zijn).

Ook Gudhjem is een toeristisch dorp. Aan de schoorsteentjes kun je zien dit vroeger een vissersplaatsje was waar haring werd gerookt. In Gudhjem hebben ze ook een eigen gerecht 'Sol on Gudhjem'. Dit is een gerecht met haring. Wij hebben er wel voor gekozen om te lunchen in Gudhjem, maar zijn voor de scholfilet gegaan. Dit was echt heerlijk. Twee stuks scholfilet met remouladesaus en een sneetje Smørrebrød. Nou ja, Smørrebrød is al belegd dus is het eigenlijk een soort roggebrood en wat wij aten was dus eigenlijk een soort Smørrebrød. De restauranthouder hier dacht dat we Fins waren. We kunnen dus ook echt voor elke nationaliteit doorgaan hier. Ook in dit dorp zijn we allerlei winkeltjes in en uit geweest. We zoeken toch nog iets van souvenirtjes en lijken het tot nu toe niet echt te kunnen vinden. Na ons bezoek aan Gudhjem heb ik ons naar Rønne gereden.

20210811_14531820210811_14522120210811_14325720210811_14292620210811_14314620210811_13274720210811_142048

Mijn hoofdpijn was na onze lunch van half twee vanmiddag flink gezakt. Die van Sabine bleek echter wat hardnekkiger. Rønne is het eerste plaatsje wat je aandoet wanneer je hier een voet aan wal zet, of in ons geval, een wiel. Ook Rønne is niet heel groot, maar is al meer een plaats te noemen. Bij het binnenrijden zagen we de rode en witte huisjes welke Zweden aan Rønne heeft geschonken na de oorlog toen er hier veel verloren is gegaan. Het zijn zeg maar een soort houten Ikea huisjes. Deze huisjes hebben we niet op de gevoelige plaat kunnen vastleggen helaas. In Rønne zijn we wel geslaagd voor twee verjaardagscadeautjes. Hier kan ik natuurlijk verder niet over uitweiden, je weet maar nooit wie dit leest.

20210811_16171320210811_16163220210811_160505

In Rønne hebben we ook maar even wat boodschapjes gehaald. Eerst gingen we de Meny in. We moesten nu ook al spullen halen voor de terugreis van vrijdag en eten voor morgen. Best grappig dat je van te voren bedenkt dat je de boodschappen gaat halen, je in de winkel staat en dat Sabine het dan toch ineens zat is omdat et te lang duurt. Dat lange duren komt dan weer omdat ik prijzen aan het vergelijken ben. Daarna zijn we nog even de Netto in geweest.

Vervolgens bracht ik ons weer terug naar Aakirkeby, maar we zouden onderweg nog wel even bij zo'n mooi wit kerkje stoppen. Dit kerkje hebben we al een paar keer gezien, maar waarschijnlijk toch op een andere route.

Vanavond eten we voor de laatste keer rodekool met zelf toegevoegde appel. Ik denk dat Sabine geen rode kool meer kan zien. Dit eten we natuurlijk met de aardappeltjes van de schooltuin en fiskefrikadeller. Ik ben heel benieuwd.

Voor de rest van de avond houden we het rustig. Wellicht een klein loopje over de camping. Mogen wordt een drukke dag met het inpakken van alle spullen en het voor de laatste keer afbreken van de tent. Ik duim dat we echt een droge tent hebben, want in Nederland is het al drie weken regen. daar zal ie dus niet drogen.

Dan hebben we morgenmiddag nog voor de allerlaatste dingen. Nog even wat bezichtigen, de laatste statiegeldfles wegbrengen en wie weet vinden we dan nog wel een souvenirtje al is die kans wel heel klein geworden. Sabine verheugt zich er nu al op om de laatste Deense kronen uit te kunnen geven aan een heerlijk Deens ijsje. Dat zouden we vanmiddag al doen, maar ja, daar kwam een supermarkt tussen. Eigenlijk willen we nog niet weg, er is nog zoveel te zien, en we hebben net gehoord dat je je kaartje voor de boot gewoon kan verlengen. Tsja.........

1. Ria:
    11 augustus 2021
    Nou jullie hebben een heeeel drukke vakantie gehad maar wel heel veel mooie dingen gezien. Voorzichtig op naar de terugweg. Tot gauw dkk kss
  2. Frank:
    12 augustus 2021