Møn: dag 17

6 augustus 2021 - Stege, Denemarken

Vannacht dan eindelijk doorgeslapen. We waren heerlijk warm van het douchen en hebben onze ogen niet meer open gedaan tot vanmorgen vroeg. Ik had een blaas die zat vol, dat hou je niet voor mogelijk. Ja, het is natuurlijk of 's nachts en 's ochtends naar de wc, of met een enorm volle blaas in de ochtend. Ik was blij dat Sabine wakker werd van de wekker. Nu konden wij eindelijk naar de wc (als ik eerder ga wordt ze wakker. Ze wordt al wakker als ik mijn kleine teen beweeg). Ik had zo'n haast dat ik vergeten was de tandpasta mee te nemen, dus ik had alleen de tandenborstels mee. Vervolgens zijn we snel terug gegaan om de spulletjes nog te halen. Vandaag zouden wij namelijk gaan inpakken. Het is mooi geweest, weg van alle gillende kindertjes. Gisteren kregen we antwoord van een van de twee aangeschreven campings, dus we hebben een plekje. Deze camping ligt niet op Lolland, maar op Møn. De huidige camping (Skolvy Camping) is duurder dan de vorige in Gummerup en staat beter aangeschreven, maar eerlijk gezegd vind ik ze hier niet schoner en beter dan op de vorige camping. Geef mij maar klein, kneuterig en rustig.

Na het poetsen en aankleden ben ik direct begonnen met het inpakken van de slaapzakken en de kussens. Deze moeten eerst in de auto, dan kan de bank naar voren worden geklapt. Wat blijkt dit keer ben ik niet degene die blaren heeft op z'n moeilijke voetjes, maar Sabine heeft een paar lelijke blaren opgelopen tijdens onze stadwandeling gisteren. Waarschijnlijk zaten haar wandelsokken niet helemaal goed. Ondertussen was Sabine al bezig met het ontbijt. Om half negen zaten we weer heerlijk te genieten van ons bakje fruit, granolen en yoghurt met daarnaast natuurlijk onze heerlijke kop thee. Om half 10 was de auto al helemaal ingepakt (op de tent na) en waren bijna alle haringen, de 4 hoeken gaan altijd als laatste, uit de tent. Ik wilde echt alle lucht uit de 'palen' hebben en de 'palen' waren vochting en op het dak niet droog omdat we daar niet bij kunnen. Voorzichtig ben ik over de tent gegaan. Dat had ik met de katoenen 'De Randstad stormtent' dus nooit gedaan. Ik denk dat we sowieso een beetje moeten opletten met wat er op de tent blijft liggen. De tent was vandaag echt zo mooi ingepakt. Ik had gewoon ruimte in de auto over.

20210806_093954 20210806_192400

Om 10 uur gingen we betalen en reden we op weg naar Stege camping in Stege. Ondertussen hadden we een luxeprobleem. Van de andere camping hadden we nu ook mail dat we welkom waren. Tsja, dan maar kijken wat ons het meest aanspreekt en we dachten de Stege camping. Deze is in ieder geval klein.

De rit duurde maar een uur en 12 minuten en de thee die we mee hadden hebben we bij aankomst maar gedronken. Onderweg hebben we eerst gezongen voor mijn moeder, want die is vandaag jarig en is gisteren met iedereen behalve ons, Deense  vakantiegangers, uit eten geweest (het blijft lastig met de zomervakantie).  We kwamen over een mooie brug, de Dronning Alexandrines Bro (Koningin Alexandrinebrug) ook wel de Mønbroen (Mønbrug) genaamd.

20210806_111344 20210806_111531

Nu waren we er bijna. We kwamen langs de Rema 1000, de Aldi de Super Brugse en de Netto, door een drukke winkelstraat en moesten linksaf slaan. Nou vlak daarachter was de camping al en klein en kneuterig hebben we gevonden. We mochten een mooie plek uitkiezen. Op dat moment stond er voor ons een tent met Denen en nog een groen tentje (daar zitten vriendelijke Duitsers in). Er stond maar één Nederlandse caravan. Dat was echt even een lekker gevoel. Later zagen we een gezinnetje aankomen op de fiets. Een kindje achterop en een kindje op de fiets, tentje mee. Dat konden alleen maar Nederlanders zijn en, ja hoor, dat zijn het ook. Echt superknap wat ze doen, elke dag 40 a 50 km fietsen. Ze hebben ook veel minder spullen mee dan wij. Nu staat het vol op de camping. Er zijn een Deen en heel wat Nederlanders bijgekomen. Veel op de fiets, de Denen op de motor. Er staat hier ook een tent en daar kwamen Denen voor rijden met de auto. Ik gok dat de vrouw die in die tent (en die is iets kleiner dan die van ons) rond de 70 is. Toch knap als je dan elke avond zo'n buikschuiver je slaapcabine in moet maken.

De tent stond ook alweer snel. Om tien over twaalf stond ie en heb ik 'm direct op de foto gezet. Het was weer zulk mooi weer en de zon scheen. Het was gewoon heet. Van de tent heb ik vandaag ook een filmpje gemaakt, zodat je echt kunt zien hoe wij op een camping wonen.(Klik hier voor het filmpje van de tent)

Na de lunch, verrassingsbroodjes van Sabine en lekkere verse appelsap, zijn we naar het dorpje gelopen. Het is een lange winkelstraat met wat kledingwinkels, een bakker, een blokkerachtige winkel en daar ook nog een outlet van (waar een waterkruik hangt voor negen euro tachtig), een matas, een galerie, een chocolaterie, een slager, een makelaar, een bloemenwinkel en dan ben ik vast nog wat vergeten. Het is ons de laatste twee weken opgevallen dat nachthemdachtige  soepjurken helemaal in de mode zijn. We zagen ze hangen bij de Only in verschillende steden en ook bij andere winkels. Ook hele pakken bestaande uit een pyjamastoffen fladderbroek en bijbehorend bovenstuk schijnen helemaal hip te zijn.  Evenals pofmouwtjes. Ook zien we heel veel dames lopen met alleen een BH of sporttopje als kledingstuk op een broek. Of dames zonder BH, maar die hebben dan wel een shirt aan. Elke keer staan wij weer vol verbazing te kijken  naar die jurken, BH's en shirts. Vreemde mode. Wij houden het maar gewoon bij ons oude vertrouwde rechttoe rechtaan spijkerbroek met t-shirt. Misschien niet heel hip, maat dat is dan maar zo.

We moesten weer een bruggetje over en de winkelstraat stond vol met wachtende auto's. Echt een filestraatje dus. Achteraf blijkt dat Stege het grootste stadje van heel Møn is en dat je voor boodschappen hier moet zijn.

Toen we langs de benzinepomp liepen gaf het bord aan dat het zesentwintig graden was! Nu snapte ik waarom we het best warm hadden, daar gaan we lekker van genieten want het weer gaat waarschijnlijk omslaan. In de straten en bij de brug was het aangenaam, daar is een lekkere zeewind.

20210806_143642

Na de Rema 1000 zijn we via het haventje en de kerk terug naar de camping gelopen. We hadden rode kool gehaald. De grote pot was het goedkoopst, dus we eten twee dagen rodekool (na het koken bleek dat we lekker drie dagen rode kool kunnen eten) en we hebben er zelf appeltjes in gedaan. Vandaag was een rustdag dus konden we heerlijk borrelen. Tijdens de borrel zijn wij opzoek gegaan naar een camping op Bornholm, deze hebben wij gevonden. Het laatste staartje van onze vakantie wordt ook direct het duurste stuk. We gaan die dag over "de brug" naar Zweden, waar er behoorlijk wat tol gevraagd wordt en we hebben de boot naar Bornholm. Dan een prijzige camping (voor Bornholm nog redelijk goedkoop) en natuurlijk de boot naar Duitsland welke we nog moeten boeken. Een mooie kers op ons toetje voordat we weer richting huis komen.

Na de borrel zijn wij gaan koken. Tijdens het koken hebben we ook nog even voor Frank gezongen, want ook hij viert zijn verjaardag vandaag. Gelukkig houdt Sabine zich niet aan de ongeschreven regel om met Lang zal je leven te beginnen, dus kreeg hij twee verschillende ingezette liedjes te horen. Het was onderhand al weer laat geworden. We hadden aardappels van eigen schooltuin, rode kool met zelf toegevoegde appeltjes en een klein stukje cordon bleu (tot groot ongenoegen van Sabine, die heeft liever een heel stuk). Sabine kreeg de pot rode kool niet open en ik ook niet. Ook onze aardige Duitse buurvrouw kreeg het niet voor elkaar, maar haar man deed dit zonder blikken of blozen. ( Zij zijn op de fiets gekomen vanaf Hamburg. Ik snap dat je als je in Hamburg bent eerder gaat fietsen dan de auto pakt). Na heerlijk gegeten te hebben en afgewassen te hebben zijn we nog even heerlijk gaan lopen. Ook nu kon je de brug zien. Zo schrijven wij nog even de camping aan. En dan genieten we nog van het laatste staartje van onze avond voor wij warm en wel ons bed in duiken.  Waarschijnlijk liggen vannacht Piep, Vlek en Odie samen in één slaapzak zodat wij ons lekker aan elkaar kunnen opwarmen in de andere slaapzak.

20210806_195210

1. Ria:
    7 augustus 2021
    Leuke plek waar jullie tent staat. En sabine haar tenen zien er goed uit. Doet vast zeer. Fijne avond alvast