Schotland 2019, dag 14 -16 augustus

16 augustus 2019 - Ullapool, Verenigd Koninkrijk

Al wachtend op onze steakburger met bacon en cheese beginnen we maar vast aan ons verhaal. Vanmorgen vroeg stonden we op en namen we in de regen afscheid van onze zeehonden. Natuurlijk hadden we eerst gedoucht, ontbeten...... oh, steakburger in zicht! Eerst even eten...... en de auto ingepakt. Het was nog niet helemaal duidelijk of het weer ons wilde helpen om het afscheid makkelijker te maken, maar het was een trieste bedoeling in de regen. Rond half 10 stapten we in de auto richting Thurso, dat ligt op de North & West Highland Coast Route. Daar, voor de zekerheid, de tank toch maar even volgegooid. Vanaf Thurso kwamen we na een half uur aan bij Melvich Beach, waar Truus ons natuurlijk de verkeerde afslag in stuurde. We reden een single track road in en aan het einde hiervan stonden we bij een fishing lodge, aan een rivier.  Aan de overkant was het strand. De loopbrug was echter afgezet omdat deze niet veilig was en dus zijn we maar gekeerd en via het dorp naar het strand gegaan. Het was inderdaad een prachtig strand, alleen leuker met zon en zonder een toch wel opkomende drang om te plassen.

20190816_111223

Hierna zijn we doorgereden naar het Strathnaver Museum, in Bettyhill. Om te mogen plassen werden we bevorderd tot staff. Ik had nog een leuk gesprek met de man van het museum over de MacKay's (een zeer belangrijke clan waarvan het land ergens rond 1770 werd onteigend. De MacKay's zitten nu over de hele wereld en de chief woont in Nederland, bij Tiel in de buurt. ) en over het gebruik van achternamen.  Verder waren er in het museum vooral veel spullen. Het museum was gehuisvest in een soort van kerkje, dat erg belangrijk in de geschiedenis is geweest. Natuurlijk mogen ook de nodige grafstenen hier niet ontbreken (Farr Stone).

Farr Stone

Na ons eerste broodje ei (gebakken natuurlijk. Wat is een vakantie zonder broodje ei?) vertrokken we naar Durness. Dit was anderhalf uur rijden. Hier zouden we de Smoo Caves gaan bezichtigen. Ondertussen waren we Sutherland ingereden en na 3 kwartier gaf ik het stuur over aan Sabine, want hoe leuk is het voor Sabine om te kunnen zeggen dat ze ook in Sutherland heeft gereden (voor een leuke impressie van Sabine's rit verwijs ik graag naar het filmpje dat ik maakte om uit te leggen waarom ik niet terug kon appen). Ze reed nog maar net weer op de single track road, toen de zon begon te schijnen, we de helling opgingen en ik vlak voor een bocht de meest mooie regenboog plat op het water zag liggen. Een foto maken ging niet, stoppen ook niet en keren al helemaal niet. Na 3 kwartier was ze de single track road, met veel te veel tegenliggers, helemaal zat. Gelukkig waren we gearriveerd.

20190816_144626 20190816_145819

Na de Smoo Caves, welke echt best mooi en indrukwekkend zijn, te hebben bewonderd (ik snap niet hoe ik altijd weer aan dat romantische idee kom dat we er als enige of anders toch echt met niet meer dan acht  man zijn), gingen we verder naar Ardvreck castle. Dit was een rit van vijf kwartier. Onderweg kwamen we langs Scourie, alwaar ik stopte bij een restaurant van een camping en zo kon kijken op de baai en het witte hotel waar we ooit met een camper in 1991 wat hebben gegeten en van Handa hoorde. De reden waarom wij vier jaar geleden naar Handa zijn geweest. De zon scheen en we hebben hier ons tweede broodje ei gegeten en water gedronken.  Wat was het heerlijk zo met die zon.

20190816_161046

20190816_161037

Vervolgens zijn we verder gereden richting Ardvreck castle.  Onderweg  zagen we een hert (red deer!). Natuurlijk kon ik nu weer niet stoppen. Nog voor we de bocht naar Ardvreck castle maakte, vloog er een roofvogel over, een wouw! 3 x raden...ook nu weer geen foto's kunnen maken.

20190816_172700

Na ons bezoek aan Ardvreck reden we een klein stukje door naar Inchnadamph alwaar een soort grotten in de berg  schijnen te zitten. Dit werd niet aangegeven en de telefoon had geen bereik, dus konden we niets opzoeken. Het was ondertussen al kwart voor zes, dus zijn we maar doorgereden naar Knockan Crag, alwaar een visitor centre is dat van alles uitlegt over aardplaten. Hier was nog  een  mooie wandelroute op de berg, maar gezien de tijd (het was al half zeven), was er geen tijd meer voor.  Beneden in het loch zagen we een parelduiker (jawel hoor, dit keer  wel een foto, maar met de kleine lens dus nauwelijks te zien) Wel kwamen we daar Nederlanders met een camper tegen (oh nee!!!! We zijn op vakantie!) die honderd uit praatten.  Ondertussen werden we flink gebeten door de midges .

20190816_181419_001

Daarna door naar Ullapool, waar we om even na zeven aankwamen in ons luxary B & B waar we een prachtige kamer hebben:  ' room with 2 views'.

20190816_203115

20190816_190124

Het was een lange dag en morgenochtend hebben we om 7:45 uur ontbijt.  Dan uiterlijk kwart voor 10 inchecken op de boot naar Lewis. Terwijl ik dit stuk afschrijf zit ik op een overheerlijk bed. Het gaat vast niet lang meer duren voor we slapen gaan.

1. Anja:
    16 augustus 2019
    Jullie maken meer mee dan wij. Wel top. Die regenboog??? Uit Schotland op je app. Groetjes en trust.
  2. Ria:
    17 augustus 2019
    Jullie zien wel een heleboel mooie dingen. Geniet er maar lekker van
    en ik hoop dat het weer een beetje mee zit. Liefs en dikke kus
  3. DeRoggies:
    17 augustus 2019
    Gaan we zeker doen en dat weer..... tsja, het blijft Schotland. We mogen tot nu toe niet klagen en blijven hopen dat het droog blijft. Liefs van ons. Xxx