N3MP: dag 12

5 augustus 2020 - Zoetermeer, Nederland

Terwijl Sabine in het boekje van Van Dorp Hout een schutting zit uit te zoeken (en toch wel een beetje wit om de neus wegtrekt bij het zien van de prijzen) en we luisteren naar de LP van de Black Pumas, laat ik de dag nog maar eens rustig aan mij voorbij komen. Vandaag hadden we dus een fietstocht op de planning. Vanmorgen had ik nog bedacht om zowel naar de Nieuwe Driemanspolder, als naar de Ikea en de egelopvang te gaan, maar dat plan hadden we bij het ontbijt al laten varen. Eerst zijn we maar eens rond 8:30 uur opgestaan. Na lekker te hebben gedoucht gingen we ontbijten. Dat gebeurt eigenlijk altijd op dezelfde manier: we hebben een bakje fruit, granolen of musli en een beetje alpro, Sabine leest een ebook en ik spel de krant.

20200805_093112

20200805_095420

Zo ook vandaag. Sabine kwam er al snel achter dat de egelopvang al om 11 uur zou sluiten en dus besloten we om morgen Sophia (onze zieke huisegel) op te gaan zoeken. We zijn echt wel benieuwd hoe het nu met haar gaat. Terwijl mijn telefoon aan de lader lag kwamen er behoorlijk wat appjes binnen. Het bleek Sarah te zijn. Ze heeft een super leuk katje voor ons in de aanbieding. Ze heeft zelfs aangeboden in de vakanties voor het beestje te zorgen. Achteraf bedoelde ze de ene week die wij volgende week weg zijn. De kitten wordt aangeboden met vogelkooi en al. We zien er toch nog maar even van af, hoe leuk we het ook vinden. Zelf wilde Sarah de kitten ook wel, alleen heeft Mike het niet zo op katten.

Na het ontbijt ben ik begonnen met het oppompen van de banden en het klaarmaken van een reparatiesetje. Het enige wat we nog missen is een handpomp. Niet dat ik daar ooit een fietsband mee opgepompt heb gekregen, maar toch. Ondertussen had Sabine de versnaperingen en het drinken ook ingepakt. Dit keer waren de petten wel mee, al hebben we ze niet op gehad.

Rond kwart voor elf sprongen we op de fiets en zijn we via de Vlamingstraat en de Voorweg naar de Nieuwe Driemanspolder gereden.

20200805_214234

20200805_11283520200805_115442

Het is nog kaal en de wandelpaden zijn zoals we vroeger bij de aanleg van het Balijbos hadden: van zand en steen. Dat is precies waar wij van houden. Toen we ter hoogte van Voorburg fietsten zagen wij een vogelkijkhut. Je snapt het al, we zijn afgestapt en met de fiets gaan lopen naar de hut. Twee Amerikaanse rivierkreeftpootjes , verder kwamen we aan bij een roestige hut die toch wel herrie maakt.

20200805_11285120200805_113002

We zagen nog een valkje (welke met de telefoon lastig vast te leggen viel), waarschijnlijk iets van vinkjes (viel slecht te zien), spreeuwen, ganzen (rotganzen en Canadese ganzen ), zwanen en nog veel meer. Nadat we verder waren gelopen zagen we ineens twee steltlopers, maar wat...dat konden wij zonder kijker of camera met grote les niet zien en al helemaal niet met die scherpe blauwe lucht. Dus hebben wij de fiets neergezet en zijn we iets dichterbij gelopen. Heel veel dichterbij lukte niet, maar we hebben toch geprobeerd om foto's te maken met de telefoons. Wat het waren was niet heel goed te zien. Ze leken wit, maar de vleugel was donker. Er schoot direct "Kluut"door mijn hoofd, maar hoe ik ook keek en tuurde, ik zag geen kromme snavel. Nu konden we het toch wel iets beter zien. Het bleek een steltkluut met jong.

20200805_115350

We gaan binnenkort terug met de camera in de hoop ze toch nog beter vast te kunnen leggen. Zo kwamen we bij camping De Drie Morgen en vanaf daar zijn we weer gaan fietsen en richting Van Dorp Hout gegaan. Daar was het zo druk dat we weg wilden. Nu hadden ze daar een soort van houten huisje op het terrein staan waar we de fietsen in de schaduw hadden gezet. Er stond ook een bankje en dus hebben we daar eerst heerlijk koud water gedronken. Daarna via de tuinschermen toch naar binnen gegaan om met een folder en een prijslijst weer te vertrekken. Op dat moment kregen we een appje van Sarah dat de kast was bezorgd. Dus bedachten wij ons lunchpakketje te delen op  de Herenwaard. Sarah was blij dat we er waren. Ze was al een hele tijd bezig met het gordijnenproject: alle haakjes een etage lager zetten en dan vastnaaien. Na de lunch hebben we de kast uitgepakt waar Sarah viltjes onder ging plakken. Het zag er prachtig uit. Daarna hebben we nog even geholpen met wat haken vastnaaien, zodat er een gordijn klaar was. Ik heb er vier gedaan en daarbij schoot driemaal de draad uit de naald. Nou, die krijg ik met geen mogelijkheid weer door dat kleine oog. Sabine gelukkig wel. Nadat dit gordijn hing zijn wij weer gaan fietsen.

IMG-20200805-WA0002

Naar de Lidl voor zo'n inductie afdekplaat cq snijplank. Wat denk je? Alles uitverkocht. Daarna  gingen wij nog even naar de Big Bazar, waar we ook weer met lege handen zijn vertrokken.

Vervolgens zijn we via Ardea Ford de Meerpolder ingereden om via het Buytenpark weer richting huis te gaan. Eerst fietsten we nog even Leidschendam-Voorburg in, nou ja, het bruggetje op

20200805_152201

, om vervolgens te keren en via de Voorweg bij de Intratuin naar het Westerpark te fietsen. Hier zijn we  naar de buitenrand gefietst om zo ter hoogte van Knorrestein het fietspad naast de A12 op te rijden. Vlakbij het Kromwater zijn we achter de randstadrail richting de Mandelabrug gegaan om zo weer in de achtertuin te belanden. Daar hebben we genoten van een ijsje en een drankje om daarna met hoofdpijn op de bank te eindigen.

20200805_191648

Na het heerlijke avondmaal heb ik de tuinen (en Sabine, nou ja een klein beetje dan) gesproeid. Toen de voortuin net klaar was werd het pakketje bezorgd: LP's  van Stevie Wonder, the Teskey Brothers en de Black Pumas.

20200805_192709

Nu gaan we alweer naar de volgende kant van de live LP van de Teskey Brothers. Vandaag heb ik Sabine uitgelegd hoe de platenspeler werkt en nu verzorgt zij de muziek.

Morgen hebben we een drukke dag met voornamelijk het afleggen van visites. Eerst, als het lukt, de egelopvang, dan mijn moeder voor haar verjaardag en dan naar Wateringen waar Frank ook zijn verjaardag viert. IK denk dat we verder niets hoeven te plannen.

1. Anja:
    6 augustus 2020
    Ik word al moe is ik deze vakantiedag lees!